Kalamullah

Kalamullah

Tuesday, February 4, 2014

Fun Ride : Pecah Dara Manjung Gong Xi Fa Cai

31 Januari 2013 ~ Jumaat
Gong Xi Fa Cai



Penulis di Kampung Baharu, Sitiawan

Seperti yang penulis war-warkan di dalam status yang dahulu, penulis merancang untuk mengayuh basikal sempena cuti Tahun Baru Cina ini di kampung kelahiran pelulis. Jika nak berkayuh seorang terasa bosan pulak, maka dengan segan silu penulis postkan status mengenai aktiviti kayuhan ini dalam group basikal KIDS di Facebook. Alhamdulillah Tuan Anas yang berkerja sebagai Pegawai Navy memberikan respon dan ingin turut serta dalam kayuhan tersebut. 

Pada pagi tersebut, penulis telah bergerak seawal jam 6.45 pagi dari Teratak Bonda kenuju ke rumah Tuan Anas yang terletak berhampiran dengan pekan Lumut, memandangkan cuti Umum Tahun Baru Cina, jalan lengang dan pemanduan yang sepatutnya mengambil masa setengah jam dipendekkan kepada 15 minit sahaja. Dengar kabar kawasan Manjung tidak disimbahi air hujan hampir 3 minggu, yup! Sememang panas dan tidak hairanlah muka dan tekak terasa perit.


Setelah memastikan keadaan basikal dan tekanan angin dalam keadaan baik, kayuhan kami mulakan. Cuma kami berdua sahaja yang berkayuh pada pagi tersebut. Walaupun berdua namun meriah semacam ramai pula yang berkayuh, banyak perkara yang kami bualkan.


Berlatar belakangkan Sungai Dindings

Kayuhan kami bermula dari Taman Manjung Permai menuju ke Kampung Acheh (Pelabuhan) dan seterusnya melintasi 2 buah jambatan yang merentangi sungai Dinding dan Sg. Acheh dan membelok ke Kampung Baharu.menuju ke Jalan Stesen Komunikasi TLDM Kg. BARU. kami berhenti untuk menikmati makan pagi di sebuah gerai yang terletak di Kampung Sg. Wangi, memang sedap nasi lemak yang dihidangkan, tidak menghairankan kenapa terlalu ramai pelanggang yang bertandang ke kedai ini.



 Penat berkayuh.. rehatkan diri dengan menikmati 
nasi lemak panas telur dadar

Akhirnya kami berkayuh pulang semula ke Pekan Lumut, kali ini kami pulang melalui jalan besar Ipoh - Lumut. jalannya lebih besar dan banyak kenderaan yang lalu-lalang. Jarak kayuhan kami berdua pada pagi ini lebih kurang 40 km dan mengambil masa lebih kurang 3 jam( dicampur dengan masa berhenti dan makan-makan). Kayuhan kami selesai lebih kurang jam 11.30 pagi, elok sangat untuk pulang ke rumah dan bersiap-siap untuk menunaikan solat Jumaat.

Kesimpulannya penulis berpendapat bahawa dengan membawa basikal pulang bersama ke kampung ketika trip pulang ke kampung dapat memastikan basikal penulis digunakan daripada disimpan di Kuala Lumpur tanpa dapat memastikan bilakah ianya dapat digunakan. lagipun terdapat banyak tempat-tempat yang boleh ditujui di daerah Manjung.da pagi itu berakhir jam 1.30 pagi, just nice untuk penulis segera pulang ke Teratak Bonda untuk bersiap-siap ke Solat Jumaat.

No comments:

REZEKI akan MELIMPAH jika DIBAHAGI...
ILMU akan BERTAMBAH jika DIKONGSI...
KASIH SAYANG akan BERCAMBAH jika DIBERI

jangan KEDEKUT...
JAngan TAMAK dan TAK PERLU BIMBANG...
Jika segalanya hanya kerana ALLAH