Kalamullah

Kalamullah

Thursday, February 4, 2010

English VS Native language

Semalam bermula kelas pertama F3 tahun 2010.. first batch kurang dari 5 peserta... walaupun kurang daripada sasaran, tetapi cukuplah untuk aku mendapat pendapatan extra setiap bulan..

walaupun bermula agak lewat, alhamdulilah silabus dapat diselesaikan jugak dalam masa yang singkat....

Pendekatan pengajaran subjek sains dan teknologi dalam bahasa inggeris pada pandangan aku sendiri sememangnya bagus, tetapi yang menderitanya anak bangsa kita sendiri... sukar untuk memahami dan lagi pulak tenaga pengajar bukannya pandai sangat pun.. bila pelajar mengajarkan soalan yang pelik-pelik...

Mulalah pengajar cenderung untuk menjawab dalam bahasa ibunda masing-masing, sebab apa terikat dengan fakta yang wujud dalam buku sahaja..

Itulah yang berlaku malam tadi..

Chapter I: Mathematic F3 : angle

aku berikan penerangan dan penjelasan yang panjang lebar dalam bahasa omputih.. panjang la jugak dan aku gunakan hanya simple english..... pada aku memang senang nak paham

Haduih! susah betul bebudak ni nak paham.... status koma! sudahnya terpaksa aku terangkan dalam bahasa ibunda juga.. sekejap je terus paham.. siaop boleh ajarkan kat aku semula... itulah bebudak sekarang dari kacamata aku sendiri...

No comments:

REZEKI akan MELIMPAH jika DIBAHAGI...
ILMU akan BERTAMBAH jika DIKONGSI...
KASIH SAYANG akan BERCAMBAH jika DIBERI

jangan KEDEKUT...
JAngan TAMAK dan TAK PERLU BIMBANG...
Jika segalanya hanya kerana ALLAH