Kalamullah

Kalamullah

Tuesday, June 30, 2009

TRANSFORMERS

Yeehaaa! tomorrow nite it's my turn to watch out this superbam amazing and action movie.... plan to watch last week thursday during priemier show at mid valley GSC. But unfortunately old seat has sold out..... never mind still not too late to express my emotion to watch this movie that everybody are talking now...

Times square... here i come tomorrow....

Friday, June 26, 2009

new washing machine

After working yesterday, i pick Boy at Maharajalela monorail station around 6:15pm. I ask him to accompany me to electrical store near to Balakong, Maybank. I plan to bring back my spoil washing machine and replace it with the new one. my budget less than RM500..... not means that i too stingy. but this month i have to many responsibility to settle....... huhuhuhu if i have passive income....?? . reason why i bring somebody with me because, i need an advise, if i come alone, defenately i will buy anything that i want without any prejudice, thats my normal behavior, after bought something with a very cheap price at last i regret it..... clever aite?



The main reason why i need to replace the washing machine is that my previous machine didnt work properly, only wash but cant spin.... so i hang my wet clotch infront of my house (outside actually)... blablabla to cut story short... 2 pcs levis jean and long sleeve shirt have been stoled by penyangak babi...



I already send my old daewoo semi auto washing machine for repair here last saturday, keep waiting and waiting until i get fed up to accept their technical reason why that machine cant be repair again. i know my washing machine is too old compare with the newest machine that available on the market, but the machine still can wash, the problems is oil valve leaking and spin motor, which need to be replace. the bos told me the repair will cost apx RM200.. and better for me to have a new one

At last i bought this for RM320...... New 6.0kg Hesstar (Made in PRC maybe) semiauto washing machine...















Thursday, June 25, 2009

Wish List July 2009

Below are wish and mandatory list for next month, I know that my salary can't afford to buy all the things... but i will work hard to make making my wish come true... pray for me guys...



DREAM WISH









Nikon D4o DSLR Camera: RM1400,
A just a good beginning for me to to start new hobby as a photographer.... maybe whose know one day i will be a profesional photographer as my main carrier....





Naked bike Yamaha FZ150i, RM 7000.00,
New on Malaysia road. althought i can trade in my mosquito skuter and apply for short term loan to get this bike. But as a great excuse due to limitation of parking and safety reason... i have to keep my wish as a dream forever....

i love red colour, touring across peninsular with wearing black lamb leather boot & jacket and not to forgor red dragon full face helmet + Ray Ban glasse.. handsome and macho aite?
lalalalalala!

MANDATORY WISH


Dragon Angel :

Emmergency lane summon : RM300.00

Renew Road tax and insurancce : RM700.00

other responsibility: RM1500.00


Total =
not enuf, by end of next month..... eat instant noodles again...

Promise Fullfill.....

Salam,


During lunch time last Tuesday, Kak Anim our office mate had a chit chat with Pn. Ros, kutuk mengutuk, gossips and as usual talking about gals favorite hobbies.. cooking and eating. Especially Pn. Ros which currently pregnant first baby.... so to many food and food pickle she want to story.

Pn. Ros also tell us about her dream last nite, nasi ayam huhuhuhu sound very tasty. As our mak tipu-tipu here at BPJ, Kak Anim will cook a special nasi ayam tomorrow for Pn. Ros and rest of BPJ staf.

I also put the same promise to cook fry macaroni as a part makan-makan sesion tomorrow. after excersise at gym, a had a plan to buy the ingredients. Because of heavy traffic due to rain storm, i change my plan to buy al the stuff at cold storage, The Mall near to PWTC. i bought 1 pack of dry macaroni, perper and spies, shreaded cheese, parsly leave, tomateos and a kilogram of minched beef. i suppose to prepare the dish on that nite, but sorry to say, to tired coz of heavy lifting at gym,i sleep early that nite....... look plan still be a plan.


The next morning Kak Anim bring special nasi ayam to us, everybody really enjoying the food especially Pn. Ros lah kan. PAntry really cramp with hungry human being. Huhuhuhu makan-makan free sesion, whose want to reject, aite! she cook a BBQ soya sauce chicken at home and bring it to office and nasi ayam, she cooked at office with help of other office members.

today it's my turn to fullfill my promise, last nite after wakeup around 10pm and performing my isyak. I start playing with the ingredient:

1 packet of dry macarony (apx 500 gram) boiled till cook, and with salt and cooking oil.
1/2 kg minched beef
mix vegetable (suppose to be, but i only use self made chopped potateos, 4 pcs)
garlic, ginger and indian onion (bled together)
allagapas curry powder scramble omellette egg
sliced red and green chillies

fry onion
parsly leave

The cooking method, damp fucking easy.... just fry the blend ingredients then put everything into the frying pan. lastly add a bit of ajinomoto, pepper and iodised salt..... sound easy aite? ...... today morning, i bring the product to office, as i expect, most of them really surprise that i can cook. lantaklah.. do i care? we had a great makan-makan sesion around 11:00am at pantry. the taste not really good but not really bad. able to eat and can accep by normal tongue. the food not the importance thing, but the most importance is food create the strong relationship and bonding among us ....and i hope this will be a good beginning for all of us in this office to get together and to know each other more closed. ......


All the above : The finale product tadaaaa!

how the taste ha?..... i have no comment, lets other says ...





Top and Bottom and more bottom : close up the dishes











Top and Bottom : another half to party...


Tuesday, June 23, 2009

Mizee Wedding + Tour Kuala Selangor

Date : 20 & 21 June 09


Mood: Pressure kat rumah sendiri



Satu lagi trip yang ala-ala separuh membuang masa, sempat di buat malam sabtu lepas. Orang lain penat-penat tidur diatas katil yang empuk lagi mengasyikkan aku pulak saja-saja cari penyakit pergi tidur lagi dalam hutan. tak ada selimut atau apa pun.... silap-silap dapat masuk hospital free-free sahaja.




Diatas dan dibawah: view diwaktu pagi,

kumpulan cina yang sedang bersuka ria.




mungkin sebab dah lama sangat berkeinginan nak datang kesini bukit broga dan disebabkan dah ramai yang ajak aku datang sini. Tempatnya sememangnya cantik seperti yang meniti dibibir hikers. namun mungkin bukan rezeki aku kerana kehijauan lalang telah banyak yang hilang disebabkan kebakaran. mungkin nanti aku boleh datang lagi.






Bukit Broga terletak didaerah Banting Selangor, jarak perjalanan dari ibu kota lebih kurang 45 minit. kalau berlari-lari kucing masa pendakian cuma mengambil masa sekitar 15 minit sahaja. tak tinggi mana sangat pun bukit ni, dah nama pun bukit kan. ada tiga puncak disini dan setiap puncak ni tak jauh pun. apa yang aku perhatikan, kebanyakkan warga cina sahaja yang panjat bukit ni, orang melayu berapa orang sangat... biasalah orang melayu kan lebih suka lepak kat CM, pudu, KLCC, OU kedai mamak dan lain-lain tempat yang sewajarnya diperkatakan. pagi esoknya selepas rezeki 2 biji buah durian tetiba muncul di puncak bukit.


Selepas sang suria mula memunculkan diri semua krew yang mengantuk mula turun secar teknik berlari-lari kuda belang menari-nari. masing2 tak sabar nak makan dan seterusnya tidur.



Diatas dan dibawah : Skenario di Bukit Broga, Banting




Tengahhari aku membimbit 2 orang makhluk yang sememangnya kuat makan untuk menemani aku pagi makan kendurim mizee, budak BPP... aku tak lah rapat dengan dia pun, sekadar kenal-kenal macam tu saje.... tapi memandangkan nak makan nasi beriyani free... aku takkan menolak walaupun rumahnya jauh di Kundang, Sg Buloh. Tahniah bro sebab telah hilang keterunaan dan atas jemputan makan nasi kenduri yang emangnya sedap itu.




Didot: Encik, Selepas ini kita nak kemana, perut saya telah kenyang benar ni?
Azli : Saya rasa macam nak terberak!
AKu : Adus! takpe kita pegi berak kat Kuala Selangor nak?
Semua : Yahoooooo! jom



Maka berjalanlah lagi kami semua menuju ke Kuala Selangor untuk berak, melalui jalan Paya Jaras menuju ke Kampung Kuantan untuk menonton pertunjukan kelip-kelip berirama.


kelip-kelip kampung kuantan di Kuala Selangor ni adalah satu-satunya yang wujud di dunia ini, memang acrilah kat tempat lain dimana-mana memang takkan jumpa pun.

masa tarian kelip-kelip ni dari jam 8 malam hingga jam 12 malam setiap hari tak kira musim hujan ataupun ribut sekalipun. pakej dikira RM40 untuk satu sampan yang dapat memuatkan 4 orang. show sekitar 20 minit. oklah kan.... semua pokok-pokok kelihatan seperti pokok krismas. memang mengasyikkan dan mengujakan.... disuggestkan datanglah kesini beramai-ramai.

(sori untuk entry kelip-kelip ni memang tak ada pic, sebab tak nampak)



Dibawah: Tugu Kepil-kelip part, Kampung Kuantan






Masa yang ada sebelum menanti malam, dihabiskan dengan bersiar-siar kat kota sejarah Bukit Melawati dan mengirup udara yang semi busuk selat melaka di Pantai jeram...... baru lah aku tahu yang dekat selangor ni ada banyak juga pulau-pulau yang boleh dilawati.. insyllah next plan mahu datang ke pulau ini.



Selepas melayan sunset, menikmati fresh sea food di satu restoran yang betul-betul ditepi pantai makan stim halia ikan kerapu, tom yam campur, kerabu mangga, telur bungkus, air buah, sotong sambal pedas untuk 3 orang cuma RM55 (Murah kan!) kena datang lagi ni.






Diatas: Rumah Api lama Kota Melawati

Dibawah: Sehala?







Diatas dan Dibawah: Dimuzium alat permainan tradisional Melayu




Dibawah: Naik keta hapi










Diatas dan dibawah dan dibawah lagi: Bagai kera mendapat munghe










Diatas: Replika rumah api di tren station



Diatas dan diabwah: Barney & Frens




Diatas dan dibawah: Penulis dan meriam puaka





Dibawah: Kacang makanan rugi kera disini




Cinta Mahameru



HORIZON
Sukar tapi berbaloi


video


Dengan jarak cuma 2.7km dari Kem Kalimati, kami terpaksa berhempas pulas selama 7 jam 43 minit untuk meraikan saat-saat manis di puncak pada ketinggian 3,676 meter (12,130 kaki) bersama.

SERAMAI 12 pendaki dari Malaysia berjaya mendaki puncak gunung berapi yang paling sukar didaki di Indonesia iaitu Gunung Semeru di Kepulauan Jawa pada akhir April lalu. Berikut rentetan pendakian yang dicatatkan oleh ASMARUDDIN JAMALUDDIN yang turut menyertai ekspedisi itu.
Hari pertama: Pertemuan kami dengan rakan-rakan pendaki tempatan bermula di Lapangan Terbang Antarabangsa Juanda. Selepas perkenalan ringkas dengan penunjuk jalan, Bambang dan rakan rakannya, kami meneruskan perjalanan menuju ke Tumpang, Malang sejauh 127 kilometer (km).

Di sepanjang perjalanan, kami singgah di kawasan bencana banjir lumpur yang pernah menggemparkan dunia pada tahun 2006. Banjir lumpur panas Sidoarjo atau lumpur Lapindo berlaku di Desa Renokenongo, Kecamatan Porong, Kabupaten Sidoarjo, Jawa Timur. Selepas itu, kami meneruskan perjalanan ke warung Lesehan Pak Haji Salleh untuk makan tengah hari. Warung ini sangat terkenal dengan keenakan juadah yang disajikan dan pelanggan akan makan di pondok-pondok kecil sambil bersila.




PEMANDANGAN kawasan padang savana yang dikenali sebagai Teletubies.


Kemudian, kami meneruskan perjalanan ke Malang dan singgah sebentar di kedai peralatan rekreasi bagi membeli kelengkapan dan persiapan akhir untuk mendaki keesokan hari. Malam itu, kami bermalam di homestay Rani di Tumpang.

Hari kedua: Seawal pagi lagi, kami telah bersiap sedia menuju ke Ranupane untuk urusan mendaki. Dengan jarak 29.2km, ia mengambil masa hampir dua jam menaiki pacuan empat roda (4WD). Berasak-asak sambil berdiri menaiki kenderaan seawal pagi yang dingin memberi satu pengalaman baru buat kami, apatah lagi pemandangan perkampungan di pergunungan ini amat menakjubkan.

Melalui jalan kecil yang berliku dan semakin lama semakin mendaki serta disajikan pula dengan pemandangan petani mula keluar untuk urusan seharian, sedikit sebanyak melalaikan kami bahawa sebenarnya kami telah mula letih dilambung kenderaan yang melalui jalan yang tidak rata. Malah untuk berpaling ke arah lain pun sukar kerana kami bersesak seramai 12 orang menaiki 4WD tersebut.

Dari Pos Ranupane (2,119 meter/6,993 kaki), kami memulakan pendakian sebenar tepat pukul 10 pagi menuju ke Kem Ranu Kumbolo sejauh 25.7km. Terdapat empat pondok rehat di sepanjang pendakian ke kem ini.

Trek pendakian dipenuhi semak-samun setinggi kepala dengan bunga yang sedang mekar pelbagai saiz dan bentuk mengiringi pendakian kami ke tapak perkhemahan. Melalui lereng-lereng bukit dan sesekali mendaki dengan pemandangan yang menakjubkan, memang mengasyikkan. Kami mendaki selama hampir 7 jam 45 minit untuk ke kawasan perkhemahan.



PESERTA sedang menuruni puncak Semeru yang juga dikenali sebagai puncak Mahameru.

Tasik Ranu Kumbolo adalah bekas kawah gunung berapi. Dengan ketinggian 2,404 meter (7,933 kaki), kawasan perkhemahan ini adalah kawasan paling sejuk di pergunungan ini. Kali ini, kami dilayan seperti VIP kerana segala keperluan makan dan minum disediakan oleh tukang masak dan dihidangkan di depan khemah. Malam itu, kami berbual panjang mengenai pengalaman pertama mendaki gunung yang menyajikan pemandangan tercantik setakat ini.
Hari ketiga: Kami bangun awal untuk menikmati pemandangan matahari naik di antara celahan dua bukit di hujung tasik. Walaupun kesejukan, kami menikmati pemandangan menakjubkan pada pagi itu dengan penuh semangat dan ceria. Kelihatan cahaya matahari mula menyimbah air tasik dan menghasilkan bayangan berkilauan. Kemudian, permukaan tasik mula mengeluarkan wap seperti berasap menutupi permukaan dan sesekali ia bergerak ditiup angin.

Selepas sarapan, kami memulakan perjalanan ke Kem Kalimati sejauh 4.6km lagi. Walaupun jaraknya separuh daripada jarak sebelumnya tetapi kami mengambil masa 7 jam 48 minit untuk tiba di kem tersebut. Kelewatan ini bukan kerana treknya lebih sukar tetapi pemandangan yang menanti kami sebenarnya lebih menarik dan menakjubkan daripada semalam.


SEORANG petani sedang membawa rumput semasa peserta singgah di sebuah perkampungan di kawasan pergunungan.

Justeru, kelewatan tersebut sebenarnya telah diisi dengan sesi bergambar di sepanjang trek ini. Cabaran kami pada pagi itu adalah melepasi Bukit Tanjakan Cinta. Menurut Bambang, sesiapa yang dapat mendaki bukit ini tanpa henti sehingga ke puncaknya bermakna cintanya juga sekuat dan seteguh semangat untuk sampai ke puncak.

Selepas itu, kami melalui Padang Oro Oro Ombo yang luas. Tanah rata ini menyajikan pokok-pokok bunga yang sedang mekar dan berwarna-warni. Dengan ketinggian 1.22 meter, tinggi pokok bunga di sini memberi pengalaman unik sepanjang berada di trek tersebut.

Di kiri dan kanan pula, menyajikan pemandangan gunung yang ditumbuhi pokok pain dan cemara di sekitar bukit dengan langit membiru. Walaupun cuaca panas tetapi masih dingin.

Kemudian, kami mula memasuki hutan Cemoro Kandang. Melepasi hutan pokok cemara dan pokok pain dengan semak- samun setinggi kepala memberi gambaran sebenar bentuk muka bumi pergunungan separa Alpine di sini.

Dari sini, kami dapat melihat dengan jelas gambaran sebenar puncak Semeru. Tiada apa yang mampu tumbuh di kawasan puncak ini kerana kawasannya dipenuhi debu pasir dan batu kerikil yang dihambur keluar oleh letusan gunung berapi tersebut. Memang menggerunkan apabila melihat puncak ini terus menegak dengan trek pasir semula jadi yang akan kami tempuhi nanti. Sebenarnya, trek ini adalah laluan semula jadi aliran lava panas yang meleleh keluar dari kawah gunung tersebut.


PESERTA bergambar semasa meraikan saat saat manis di puncak Mahameru.


Cuma, ada sebatang pokok cemara yang masih mampu bertahan di kawasan ini dan digelar Cemoro Tunggal. Petang itu, kami habiskan masa senggang dengan berbual dan berehat kerana kami akan mendaki ke puncak tepat pukul 12 malam.


Hari keempat: Tepat pukul 12 malam, kami memulakan langkah dengan perlahan mendaki ke puncak Gunung Semeru yang juga dikenali sebagai puncak Mahameru. Berpandukan cahaya lampu suluh, kami melepasi saki-baki hutan Cemoro Kandang menuju ke tapak perkhemahan terakhir di Arcopodo. Tapak perkhemahan ini telah lama tidak digunakan kerana tiada punca air dan kawasan itu juga berdebu. Tiada lagi pokok cemara untuk berlindung selepas ini.


Kami meneruskan pendakian dan sampai di Cemoro Tunggal pada pukul 3.30 pagi di ketinggian 3,070 meter (10,131 kaki). Inilah satu-satunya pokok yang masih tinggal selepas Arcopodo. Suasana trek ketika ini masih gelap gelita. Sesekali terlihat cahaya lampu peserta di depan yang semakin lama semakin menghilang.


Trek pasir yang berdebu menjadi penghalang utama kami untuk melangkah kemas ke hadapan. Tiada tempat untuk kami berpaut dan hanya yang ada adalah longgokan pasir yang disangka keras tetapi sebaik sahaja disentuh, ia akan pecah berderai.


Memang terasa sangat sukar untuk menghabiskan trek ini untuk sampai ke puncak. Debu dan pasir menyebabkan tekak terasa perit. Barulah, kami mula memahami mengapa puncak gunung ini dilabel sebagai puncak gunung berapi paling sukar didaki.


Dengan jarak cuma 2.7km dari Kem Kalimati, kami terpaksa berhempas pulas selama 7 jam 43 minit untuk meraikan saat- saat manis di puncak pada ketinggian 3,676 meter (12,130 kaki) bersama. Peserta di depan sampai sejam lebih awal dan dapat menikmati pemandangan indah matahari terbit di puncak Mahameru.


BERGAMBAR berlatarbelakangkan Kem Ranu Kumbolo.

Selepas bergambar dan menikmati keindahan pemandangan di puncak, akhirnya kami terpaksa juga mengucapkan selamat tinggal dan meneruskan perjalanan turun ke Kem Kalimati, sebelum menyambung perjalanan ke Kem Ranu Kumbolo.

Kami meneruskan cabaran dengan menuruni gunung ini dengan laluan yang sama. Menuruni trek ini pada waktu siang memang sangat mencabar. Trek ini terlalu curam dengan batu kerikil, pasir dan debu mula berterbangan sebaik sahaja kami melaluinya. Kami tidak mempunyai pilihan, selain menggelongsor melalui lorong-lorong trek tersebut.

Sesekali terdengar suara menjerit kerana gagal mengawal badan lalu jatuh berguling dan terhempas di atas trek berdebu tersebut. Segala skil dan teknik yang ada, kami gunakan untuk menuruni trek ini. Akibatnya, bahagian punggung seluar kami dan sarung tangan koyak-rabak terkena 'penangan' trek ini. Nasib baik, kami memakai seluar antara tiga hingga empat lapis.
Sebaik tiba di Kem Kalimati, kami bersiap pula untuk meneruskan pendakian pulang ke Kem Ranu Kumbolo dan bermalam di sana. Sebenarnya, hari tersebut adalah hari yang paling memenatkan kerana kami telah berjalan selama hampir 19 jam. Bermula dari Kem Kalimati, kami menuju ke puncak Mahameru. Selepas itu, kami meneruskan pendakian turun terus ke Kem Ranu Kumbolo sejauh 9.9km. Malam itu, kami tidur awal kerana masing-masing kepenatan.
REZEKI akan MELIMPAH jika DIBAHAGI...
ILMU akan BERTAMBAH jika DIKONGSI...
KASIH SAYANG akan BERCAMBAH jika DIBERI

jangan KEDEKUT...
JAngan TAMAK dan TAK PERLU BIMBANG...
Jika segalanya hanya kerana ALLAH